Xeno:Teknistä tietoa nörteille

Seikkailuoppaasta
Versio hetkellä 17. kesäkuuta 2022 kello 18.47 – tehnyt Tapsa (keskustelu | muokkaukset)

Tämä sivu on pyhitetty kertomaan teknisistä ja kehityksellisistä seikoista, ja ylipäätään siitä, mitä Survissa tapahtuu kulissien takana. Tämän sivun sisältö ei välttämättä ole mielenkiintoista luettavaa ei-nörteille.


Palvelin

Xeno käyttää pelimuotojen kehitys­prosessissa erillisiä kehitys­alustoja ja -palvelimia
  • Paper 1.18.2 (→ 1.19)
  • Yhdistelmä itse kehitettyjä ja valmiita palvelinlisäosia
    • Itse kehitetyt on kirjoitettu pääasiassa tavanomaisina Java-plugineina
    • Valmiit lisäosat (mm. CoreProtect, WorldEdit, Vault, jne.) tuovat tärkeitä yleishyödyllisiä ominaisuuksia palvelimen ylläpitoon ja kehitykseen


Lisäosat eli pluginit

Javan parissa työskentelyyn kukin valitsee oman suosikkityökalunsa, pitkällisen Eclipsen rakastamisen jälkeen Tapsa siirtyi IntelliJ IDEAn pariin.

Xenon palvelimilla, myös Survissa, on käytössä useita itse kehitettyjä lisäosia eli plugineita, joilla muutetaan ja täydennetään palvelimen toimintaa. Yhdessä resurssipaketin kanssa lisäosilla saadaan luotua hienoja illuusioita uniikeista ominaisuuksista.


Resurssipaketti

Survin ja Kuningaskunnan resurssipaketteja varten kehitetty "PackHelper"-työkalu

Kuningaskunnan ja Survin resurssipaketit eivät juuri muuta normaaleja pelin palikoita. Sen sijaan niissä on käytetty nokkelia kiertoreittejä uusien palikoiden ja tavaroiden lisäämiseksi peliin. Resurssipaketti luo ainoastaan visuaalisen ilmeen tavaroille ja palikoille; niiden toimintalogiikka on peräisin palvelimelle itse kirjoitetuista lisäosista eli plugineista.