Ero sivun ”Xeno:Teknistä tietoa nörteille” versioiden välillä

Seikkailuoppaasta
Rivi 13: Rivi 13:
  
 
== Lisäosat eli pluginit ==
 
== Lisäosat eli pluginit ==
[[Tiedosto:Kehitys ide.jpg|thumb|Javan parissa työskentelyyn kukin valitsee oman suosikkityökalunsa, pitkällisen Eclipsen rakastamisen jälkeen Tapsa siirtyi IntelliJ IDEAn pariin.]]
+
[[Tiedosto:Kehitys ide.jpg|thumb|Javan parissa työskentelyyn kukin valitsee oman suosikkityökalunsa, pitkällisen Eclipsen rakastamisen jälkeen Tapsa siirtyi [https://www.jetbrains.com/idea/ IntelliJ IDEAn] pariin.]]
 
Xenon palvelimilla, myös Survissa, on käytössä useita itse kehitettyjä lisäosia eli plugineita, joilla muutetaan ja täydennetään palvelimen toimintaa. Yhdessä resurssipaketin kanssa lisäosilla saadaan luotua hienoja illuusioita uniikeista ominaisuuksista.
 
Xenon palvelimilla, myös Survissa, on käytössä useita itse kehitettyjä lisäosia eli plugineita, joilla muutetaan ja täydennetään palvelimen toimintaa. Yhdessä resurssipaketin kanssa lisäosilla saadaan luotua hienoja illuusioita uniikeista ominaisuuksista.
 +
 +
Lisäosakehityksessä on käytössä tiimityöskentelyä helpottava [https://git-scm.com/ Git]-versionhallinta sekä sen verkkokäyttöliittymä [https://about.gitlab.com/ Gitlab].
  
 
{{SiivoaKelluvat}}
 
{{SiivoaKelluvat}}
Rivi 22: Rivi 24:
  
 
Kuningaskunnan ja Survin resurssipaketit eivät juuri muuta normaaleja pelin palikoita. Sen sijaan niissä on käytetty nokkelia kiertoreittejä uusien palikoiden ja tavaroiden lisäämiseksi peliin. Resurssipaketti luo ainoastaan visuaalisen ilmeen tavaroille ja palikoille; niiden toimintalogiikka on peräisin palvelimelle itse kirjoitetuista lisäosista eli plugineista.
 
Kuningaskunnan ja Survin resurssipaketit eivät juuri muuta normaaleja pelin palikoita. Sen sijaan niissä on käytetty nokkelia kiertoreittejä uusien palikoiden ja tavaroiden lisäämiseksi peliin. Resurssipaketti luo ainoastaan visuaalisen ilmeen tavaroille ja palikoille; niiden toimintalogiikka on peräisin palvelimelle itse kirjoitetuista lisäosista eli plugineista.
 +
 +
[[Tiedosto:Kehitys gimp.jpg|thumb|Suurin osa tekstuureista on tehty avoimen lähdekoodin Gimp-kuvankäsittelyohjelmalla, ja 3D-mallit maksullisella Cubik-ohjelmalla.]]
  
 
{{SiivoaKelluvat}}
 
{{SiivoaKelluvat}}

Versio 17. kesäkuuta 2022 kello 18.50

Tämä sivu on pyhitetty kertomaan teknisistä ja kehityksellisistä seikoista, ja ylipäätään siitä, mitä Survissa tapahtuu kulissien takana. Tämän sivun sisältö ei välttämättä ole mielenkiintoista luettavaa ei-nörteille.


Palvelin

Xeno käyttää pelimuotojen kehitys­prosessissa erillisiä kehitys­alustoja ja -palvelimia
  • Paper 1.18.2 (→ 1.19)
  • Yhdistelmä itse kehitettyjä ja valmiita palvelinlisäosia
    • Itse kehitetyt on kirjoitettu pääasiassa tavanomaisina Java-plugineina
    • Valmiit lisäosat (mm. CoreProtect, WorldEdit, Vault, jne.) tuovat tärkeitä yleishyödyllisiä ominaisuuksia palvelimen ylläpitoon ja kehitykseen


Lisäosat eli pluginit

Javan parissa työskentelyyn kukin valitsee oman suosikkityökalunsa, pitkällisen Eclipsen rakastamisen jälkeen Tapsa siirtyi IntelliJ IDEAn pariin.

Xenon palvelimilla, myös Survissa, on käytössä useita itse kehitettyjä lisäosia eli plugineita, joilla muutetaan ja täydennetään palvelimen toimintaa. Yhdessä resurssipaketin kanssa lisäosilla saadaan luotua hienoja illuusioita uniikeista ominaisuuksista.

Lisäosakehityksessä on käytössä tiimityöskentelyä helpottava Git-versionhallinta sekä sen verkkokäyttöliittymä Gitlab.


Resurssipaketti

Survin ja Kuningaskunnan resurssipaketteja varten kehitetty "PackHelper"-työkalu

Kuningaskunnan ja Survin resurssipaketit eivät juuri muuta normaaleja pelin palikoita. Sen sijaan niissä on käytetty nokkelia kiertoreittejä uusien palikoiden ja tavaroiden lisäämiseksi peliin. Resurssipaketti luo ainoastaan visuaalisen ilmeen tavaroille ja palikoille; niiden toimintalogiikka on peräisin palvelimelle itse kirjoitetuista lisäosista eli plugineista.

Suurin osa tekstuureista on tehty avoimen lähdekoodin Gimp-kuvankäsittelyohjelmalla, ja 3D-mallit maksullisella Cubik-ohjelmalla.